![]() |
![]() |
وجود مقدس حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حرکت نبوتها و دعوتهاى الهى است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنى همانطور که در دعاى ندبه مىخوانید، از «فبعض اسکنته جنّتک» - که حضرت آدم است - تا «الى ان انتهى الامر» - که رسیدن به خاتمالانبیاء (صلّىاللَّهعلیهواله) هست - و بعد مسألهى وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا مىرسد به امام زمان، همه، یک سلسلهى متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است. این، بدین معناست که آن حرکت عظیم نبوتها، آن دعوت الهى بهوسیلهى پیامبران، در هیچ نقطهیى متوقف نشده است. بشر به پیامبر و به دعوت الهى و به داعیان الهى احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقى است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیکتر شده است. امروز جامعهى بشرى با پیشرفت فکر و مدنیت و معرفت، بسیارى از تعالیم انبیا را - که دهها قرن پیش از این، براى بشر قابل درک نبود - درک کرده است. همین مسألهى عدالت، مسألهى آزادى، مسألهى کرامت انسان - این حرفهایى که امروز در دنیا رایج است - حرفهاى انبیاست. آن روز عامهى مردم و افکار عمومى مردم این مفاهیم را درک نمىکردند. پىدرپى آمدن پیغمبران و انتشار دعوت پیغمبران، این افکار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادینه کرده است. آن داعیان الهى، امروز سلسلهشان قطع نشده است و وجود مقدس بقیةاللَّهالاعظم (ارواحنافداه) ادامهى سلسلهى داعیان الهى است، که در زیارت آل یاسین مىخوانید: «السّلام علیک یا داعىاللَّه و ربّانى آیاته». یعنى شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسى، همان دعوت عیسى، همان دعوت همهى پیغمبران و مصلحان الهى و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیةاللَّه مجسم مىبینید. این بزرگوار، وارث همهى آنهاست و دعوت و پرچم همهى آنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفى که انبیا در طول زمان آوردهاند و به بشر عرضه کردهاند، فرا مىخواند. این، نکتهى مهمى است.
![]() |
![]() |